برنامه غذایی صحیح کدام است؟
 غذاهای مبتلایان به دیابت باید ویژگی‏های زیر را داشته باشد:
1- کم چربی
2- حاوی مقادیر کافی پروتئین
3- فاقد قندهای ساده
4- دارای مقادیر زیادی فیبر
مقدار غذا یا خوراکی ها و میزان اثری که بر غلظت قند خون دارند بسیار مهم تر از نوع غذا یا خوراکی مصرف شده است.
 در هر وعده غذایی از مواد قندی (کربوهیدراتهای) مرکب استفاده کنید. غذاهای نشاسته ای مانند نان (ترجیحاٌ نان سبوس دار)، غلات، میوه ها، سیب زمینی و برنج حاوی کربوهیدرات‏های مرکب هستند.
 این مواد به عنوان سوخت به کار می روند و ما به خوردن آنها نیاز داریم اما اگر از این غذاها بیش از حد مورد نیاز مصرف کنیم، این مواد قندی اضافی به چربی تبدیل می شوند و باعث اضافه وزن می گردند. چاقی سبب افزایش مقاومت سلول های بدن به انسولین می شود و در نتیجه بیماری دیابت را تشدید می نماید.
 در هر وعده غذایی، غذاهای پروتئینی مصرف کنید. این غذاها شامل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و پنیر است (مصرف این مواد به صورت کم چربی توصیه می شود). دیگر اینکه بقیه بشقاب خود را با سبزی ها یا سالاد پر کنید. این سبزی ها، مواد معدنی و ویتامین هایی را که برای سلامت ضروری هستند به بدن شما می رسانند اما روی قند خون و وزن شما اثر نامطلوب ندارند.
از مصرف بیش از حد غذاهای شیرین پرهیز کنید
 مصرف بی رویه مواد قنددار، غلظت گلوکز خون را به سرع بالا می برد. خوراکی هایی مانندعسل، کیک ها، بیسکویت های شیرین، شکلات، آب میوه های دارای قندهای مصنوعی و نوشابه ها حاوی مقادیر زیادی قندهای ساده هستند.
از مصرف زیاد غذاهای پرچربی پرهیز کنید
 این غذاها باعث افزایش وزن می شوند و توانایی بدن برای استفاده مؤثر از انسولین را دچار اشکال می کنند.
 فرآورده های غذایی پرچربی عبارتند از: کره، مارگارین، روغن ها، کره بادام زمینی و چربی های قابل مشاهده در گوشت و پوست مرغ.
 برخی غذاها حاوی «چربی پنهان» هستند که عبارتند از: سوسیس، پنیر، شکلات، بستنی، سیب زمینی سرخ شده (چیپس)، چیپس ذرت و سس ها.
 هنگام تهیه و پخت غذاها حتی الامکان از سرخ کردن و استفاده زیاد از چربی ها پرهیز نمایید.
ورزش انجام فعالیت های ورزشی منظم نقشی اساسی در کنترل و بهبود دیابت دارد. ورزش مناسبت حساسیت بدن نسبت به انسولین را افزایش می دهد یعنی سلول های اعضای بدن پاسخ دهی بهتری نسبت به انسولین خواهند داشت، در نتیجه غلظت قند خون کاهش می یابد. همچنین ورزش سبب می شود که فرد از فعالیت بدنی لذت ببرد.
 قدم زدن برای شروع فعالیت بدنی ورزش مناسبی است به ویژه اگر به صورت قدم زدن سریع باشد.